vrijdag 28 juni 2013

Goed nieuws?

Vandaag ineens een positief bericht over het Voedingsaanbod op scholen. De Nederlandse vereniging Frisdranken Waters en Sappen (FWS) heeft haar handtekening gezet onder een convenant dat er toe moet leiden dat het aanbod van eten en drinken op scholen gezonder wordt. Het is een van de onderwerpen op het gebied van voeding waar ik me vreselijk over kan opwinden. Verbijsterd was ik toen ik voor het eerst de middelbare school van mijn dochter binnenliep. Acht, ACHT! snoep- en drankautomaten staan daar in de gang tussen de lockers en de lokalen. ACHT! En geen waterkoeler of thee-automaat te bespeuren, alleen lange rijen felgekleurde verpakkingen van allerhande zoete troep.

Volgens het persbericht neemt de FWS nu haar verantwoordelijkheid in de  strijd tegen overgewicht. Nou ja, verantwoordelijkheid denk ik dan, er is een convenant ondertekend en daar staat in dat men gaat werken aan een breder assortiment op de scholen. Een breder assortiment. Niet een verbod op blikjes fris met veel calorieën en suikers, maar meer keus. Na wat rondbellen weet ik nu dat het convenant een intentieverklaring is. Kortom, greenwashing, of in dit geval lijn-lulkoek.

Boegbeeld van het convenant is Paul Rosemüller die in het laatste nummer van 'Frisnieuws' stelt dat juist de school de plek is om de pubers te leren over wat een gezonde leefstijl is en hoe je die invult met gezonde voeding en veel beweging. Doe je dat dan door de keuze uit te breiden? Zijn  de pubers van 2013 dan de eerste in de evolutie die uit eigen beweging juiste keuzes maken? Hoe bijzonder. Het convetant stelt dat een gezonde balans in het aanbod ligt in minimaal 75 procent aanbod van broodjes en salades en maximaal 25 procent snoep en snacks. Een vrijbrief voor een eindeloze discussie over wat een salade mag heten wat een snack is. Even ter herinnering: het Amerikaanse congres verklaarde dat pizza een groente is vanwege de tomatensaus die er op zit. "Ach mens, we zijn hier toch niet zo gek als in Amerika?" hoor ik u al zeggen. Welnee, maar de bedrijven die de snoep- en frisautomaten runnen wel.

De sleutel in dit hele verhaal ligt bij de scholen. Zo simpel is het. En al proberen de schooldirecties zich te verschuilen achter de cateraars die zij hebben aangetrokken, de schooldirecties zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen en alle shit uit de kantines moeten bannen. Wat nou de keuze vergroten? Gewoon helemaal geen snoep op school. Een verbod op patattenten in een straal van een kilometer en overal waterkraantjes in het schoolgebouw.

Nee natuurlijk voorkom je daarmee niet dat schooljeugd chips of snoep of cola tot zich neemt. Maar daar gaat het toch niet om? Af en toe een zakje chips, af en toe een blikje fris is prima. Niks mis mee. Waar het om gaat is dat wanneer een kind dag in dag uit langs rijen en rijen ongezond voer loopt, en daar dag in dag uit schoolgenoten iets van ziet kopen.... dat het dan normaal is ineens. Iedere dag een chocoladereep, iedere dag een blikje. Onder schooltijd. Ik vind het niet normaal. Ik vind het abnormaal. En ik vind een convenant afsluiten met de aanbieders een belachelijke manier van je kop in het zand steken en denken dat het vanzelf wel losloopt met die welvaartsziekten. Ik vraag het me af.


1 opmerking:

  1. Sanne kookt... van woede! Het probleem los je echter niet op door snoep- en drankautomaten op scholen te verbieden of door verantwoorder producten aan te bieden. Als ik boodschappen ga doen, zie ik altijd een enorme berg rugtassen van scholieren in een grote bak voor de ingang van Albert Heijn staan. En eenmaal binnen in de supermarkt is het een drukte van belang bij de chipsafdeling. Er is zelfs een speciale kassa voor scholieren. Erger je niet, Sanne, verwonder je slechts. Het komt uiteindelijk allemaal goed...

    BeantwoordenVerwijderen